„O Mistrzu, co mam uczynić, by osiągnąć Mądrość? O Mistrzu Mądrości, co mam uczynić, by doskonałość zdobyć? Szukaj ścieżek, o Lanu. Ale bądź czystego serca, zanim rozpoczniesz wędrówkę.
Jeszcze zanim pierwszy postawisz krok, naucz się rzeczywiste od nierzeczywistego odróżniać, prawdziwe od fałszywego, przemijające od wiecznotrwałego. Przede wszystkim nauczyć się musisz wiedzę głowy (mózgu, intelektu) od mądrości duszy oddzielać, naukę „oka” od nauki „Serca”. Zaprawdę niewiedza jest podobna do szczelnie zamkniętej powietrza pozbawionej klatki, a dusza jest jak uwięziony, zamknięty w niej ptak. Nie może głosu dobyć ani skrzydłem poruszyć, i oto siedzi śpiewak ten zdrętwiały i niemy; aż z wyczerpania umiera. Ale nawet niewiedza jest lepsza od „nauki głowy” pozbawionej duchowej mądrości, która by ją oświecać mogła i nią pokierować. Ziarna mądrości nie mogą kiełkować bez powietrza, ani też wzrastać. By żyć i plon doświadczeń zbierać, umysł przestrzeni potrzebuje szerokiej i głębi, oraz znaków, które by go pociągły ku doskonałości „diamentowej duszy”. W królestwie Maji tych znaków nie szukaj, wznieś się ponad ułudy dziedziny i nie ufając kapryśnym fantazji podszeptom, szukaj wiecznego niezmiennego SAT.* Albowiem umysł jest jak zwierciadło; kurz na nim osiada, gdy przedmioty odbija. Tylko łagodny powiew mądrości duszy zmieść może ten kurz naszych ułud. Staraj się więc od początku umysł twój z duszą zjednoczyć. Oddalaj się od niewiedzy, unika ułudy. Odwróć się od zwodniczych pokus tej ziemi, nie ufaj twym zmysłom, bo zwodzą. W głębi szukaj – wewnątrz świątyni ciała, co twe wrażenia zawiera – w Bezosobowym szukaj człowieka wieczności, a gdy go znajdziesz, patrz jeszcze głębiej; wszak jesteś Buddą (oświeconym).”
* SAT- w żadnym języku nie znajduje odpowiednika. W sanskrycie to – Byt absolutny; Rzeczywistość ostateczna; niczym nieuwarunkowana bezwzględna Prawda. A A-SAT – to wszystko, co się z tego Bytu wyłoniło, co nie ma wieczystego, bezwzględnego istnienia, co jest skończone, a więc nie-rzeczy- wiste.
H. P. Bławacka – Głos Milczenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz