,,Ajurweda objaśnia funkcje ciała w odniesieniu do odpowiadającej im aktywności w świecie zewnętrznym.
Trzy główne siły w świecie zewnętrznym to słońce, księżyc i wiatr,
które kontrolują wszystkie procesy zachodzące w naturze.
Słońce to energia transformacji reprezentowana przez ogień.
Wiąże się ona z pitta, czyli biologicznym humorem ognia w ciele ludzkim.
Księżyc ma działanie wychładzające, które jest reprezentowane przez połączenie ziemi i wody.
Jest on związany z kapha, biologicznym humorem wody.
Wiatr reprezentuje zasadę ruchu i impulsu do działania, reprezentowaną przez połączenie powietrza i eteru.
Jest on związany z wata, biologicznym humorem powietrza.
Słońce, dzięki gorącu i światłu, sprawia, iż wszystko rośnie.
Księżyc ma działanie odżywcze dzięki oddziaływaniu na wodę i emocje.
Wiatr działa pobudzająco dzięki swojemu ruchowi i fluktuacjom”.
- David Frawley, Subhash Ranade - „Ajurweda medycyną natury”
- David Frawley, Subhash Ranade - „Ajurweda medycyną natury”
,,Ajurweda uznaje, iż wszechświat i ludzkość pochodzą z tego samego źródła.
Istota ludzka jest miniaturową repliką świata w szerszym znaczeniu
oraz zawiera w sobie te same moce tworzenia i niszczenia.
Wszechświat jest pojedynczym organizmem z pojedynczą świadomością i sam w sobie stanowi żywą istotę.
Do stworzenia wszechświata potrzeba dwóch rodzajów substancji – materialnych i niematerialnych.
Substancje materialne tworzą zewnętrzną formę, podczas gdy niematerialne zapewniają cechy wewnętrzne. Substancje materialne, takie jak pięć elementów, są odpowiedzialne za aspekt wymierny,
podczas gdy substancje niematerialne lub idee nadają znaczenie.
Każdy z nas posiada w sobie oba rodzaje substancji”.
- David Frawley, Subhash Ranade - „Ajurweda medycyną natury”
,,Ajurweda opiera się na zrozumieniu uniwersalnych substancji, zwłaszcza pięciu elementów:
ziemi, wody, ognia, powietrza i eteru, które nie zmieniają swoich właściwości.
Księżyc i woda są czynnikami wychładzającymi, podczas gdy słońce i ogień działają rozgrzewająco.
Właściwości tych sił przejawiają się w sposób naturalny, zgodnie z powszechnym doświadczeniem.
Niepotrzebne są tutaj eksperymenty laboratoryjne.
Przykładowo nie musimy przeprowadzać doświadczenia, by udowodnić, że ogień parzy.
Parzące właściwości ognia są oczywiste we wszystkich jego działaniach.
Podobnie musimy nauczyć się obserwować, jak wszystkie te żywioły funkcjonują w naszym życiu”.
- David Frawley, Subhash Ranade - „Ajurweda medycyną natury”
,,Podejście ajurwedyjskie wzmacnia nasz podstawowy instynkt życia.
Od urodzenia posiadamy instynkt, by chronić ciało przed bólem i zranieniem.
Na podobnej zasadzie nasz umysł także posiada instynkt, by unikać cierpienia i konfliktu.
Aby nieustannie cieszyć się zdrowiem i osiągnąć wyzwolenie,
trzeba wyeliminować wszystkie czynniki wywołujące cierpienie.
Ajurweda rozpoznaje te czynniki i podaje praktyczne metody pozbycia się ich.
Uczy nas, jak zyskać kontrolę nad własnym charakterem oraz warunkami życiowymi”.
- David Frawley, Subhash Ranade - „Ajurweda medycyną natury”
,,Ajurweda daje zalecenia zdrowotne służące zachowaniu optymalnego zdrowia
zarówno na każdy dzień, jak i na określone pory roku.
Zalecenia te pokazują nam, w jaki sposób zmienić nasze zachowanie,
by nasza indywidualna natura oraz określone,
specyficzne warunki życia w jak największym stopniu działały na naszą korzyść.
Tę dodatkową energię należy wykorzystać nie tylko do tego,
by lepiej przeżywać własne życie, lecz również po to,
by pomóc innym, mającym mniej szczęścia niż my,
oraz wykonywać praktyki duchowe w celu zwiększenia świadomości na świecie.
W ten sposób ajurweda pomaga nam rozmnożyć energię dla dobra wszystkich istot”.
- David Frawley, Subhash Ranade - „Ajurweda medycyną natury”
- David Frawley, Subhash Ranade - „Ajurweda medycyną natury”
,,Ajurweda to nauka o dobrym zdrowiu i życiowym spełnieniu.
Jej celem jest zapewnienie nam optymalnej energii oraz inteligencji,
abyśmy żyli długo i szczęśliwie oraz wnieśli swój wkład w pomyślność świata.
Pomaga nam zrozumieć skutki naszych działań:
od jedzenia i snu, po pracę, naukę, modlitwę i medytację.
Cel ajurwedy jest trojaki: zapewnić dobre zdrowie jednostce,
wspomóc społeczeństwo w rozwoju,
przyczynić się do ostatecznego wyzwolenia ducha”.
- David Frawley, Subhash Ranade - „Ajurweda medycyną natury”
- David Frawley, Subhash Ranade - „Ajurweda medycyną natury”
,,Choć ajurweda jest przede wszystkim oparta na filozofiach wedyjskich,
uwzględnia również punkt widzenia buddyzmu, dżinizmu oraz innych filozofii niewedyjskich,
od których zapożyczyła pewne poglądy.
Filozofie te mają wiele wspólnego z systemami wedyjskimi,
na przykład łączy je zasada dharmy (prawo naturalne),
wiara w karmana i odrodzenie oraz praktykowanie jogi i medytacji.
W podobny sposób kładą one nacisk na niestosowanie przemocy oraz naturalne uzdrawianie.
Różnią się przede wszystkim poglądami filozoficznymi na naturę ostatecznej rzeczywistości”.
- David Frawley, Subhash Ranade - „Ajurweda medycyną natury”
- David Frawley, Subhash Ranade - „Ajurweda medycyną natury”
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz