poniedziałek, 10 stycznia 2022

Wywiad" ze Śri Kryszną

 


 

Jeśli jest jakiś rodzaj pisania, 

który lubię bardziej niż inne, 

to jest to wymyślanie wywiadów z wielkimi mistrzami i awatarami.

Tak się składa, że Bhagavad-Gita była pierwszym po Biblii pismem świętym, 

które poważnie przestudiowałem, prawdopodobnie około 1974 roku.

Dlatego też sprawia mi wielką przyjemność "przeprowadzanie wywiadu" 

ze Śri Kryszną na temat oświecenia.

Ściągnij Bhagavad Gitę w wydaniu, które polecam

 tutaj: https://goldenageofgaia.com/wp-content/uploads/2022/01/Bhagavad-Gita-1954.pdf

Nawet jeśli .pdf wygląda archaicznie, 

tłumaczenie Prabhavanandy i Isherwooda pozostaje najlepszym,

 jakie czytałem.  

(Możesz je kupić w każdej księgarni duchowej.) 

Nie przeocz również niezwykle pomocnego wstępu Aldousa Huxleya.



Pytający: Dziękuję ci, Śri Kryszno,

 że pozwoliłeś nam przeprowadzić z tobą wywiad. 

Po pierwsze, mam pytanie od czytelnika.

 Czytelnik pyta: Gdzie można Cię znaleźć?

Śri Kryszna: "Tam w nieświadomym sercu ... mieszkam". (1)

Głupcy przechodzą ślepo obok miejsca mego zamieszkania.
Tutaj w ludzkiej postaci, i o moim majestacie
Nie wiedzą zupełnie nic,
Który jestem Panem, ich dusza. (2)

P: Czy dużo ludzi Cię szuka?

K: Komu zależy na tym, by szukać
O tę doskonałą wolność?
Jeden człowiek, być może,
Z wielu tysięcy. (3)

Powiedz mi więc, ilu
Z tych, co szukają wolności
pozna całkowitą
Prawdę o mojej istocie?
Być może tylko jeden. (4)

P: Poznanie ciebie byłoby osiągnięciem.

K: Mówi się, że osiągnięcie Brahmana [Boga] 

jest największym ze wszystkich osiągnięć. 

(5) Nagrodę za wszelkie działanie można znaleźć w oświeceniu. (6)

P: Dlaczego dąży się do Samorealizacji lub Wiedzy o Bogu?

K: [Urzeczywistnienie Jaźni] całkowicie satysfakcjonuje [aspiranta]. 

Wtedy poznaje on to nieskończone szczęście, 

które może być urzeczywistnione przez oczyszczone serce, 

ale jest poza zasięgiem zmysłów. (7)

P: Czy są jeszcze inne korzyści?

K: Ci, którzy osiągają [mój najwyższy stan istnienia] nie odradzają się. (8)

Wszystkie światy (...) podlegają prawom odrodzenia. 

Ale dla człowieka, który przychodzi do mnie, nie ma powrotu. (9)

P: Kto z nas pozna doskonałość?

K: Cała ludzkość
rodzi się dla doskonałości
I każdy ją osiągnie
Jeśli tylko będzie podążał
Obowiązek swej natury. (10)

P: Z pewnością niektórzy ludzie są zbyt daleko, 

aby uświadomić sobie ciebie na poziomie Wywyższonym, 

który opisujesz.

K: Choćby człowiek był zbrukany
Grzechami całego życia,
Niechaj mnie kocha,
Prawidłowo rozwiązany,
w całkowitym oddaniu:
Nie widzę w nim grzesznika,
Ten człowiek jest święty.
Świętość wkrótce
Zmieni jego naturę
Do pokoju wiecznego. (11)

Choćbyś był najpodlejszym z grzeszników,
sama ta wiedza uniosłaby cię
Jak tratwa, ponad wszystkie grzechy.
Płonący ogień zamienia drewno w popiół:
Ogień wiedzy obraca w popiół wszystkie karmy. (12)

P: Czy dla Samourzeczywistnienia muszę wyrzec się 

nawet mego pragnienia dla ciebie?

K: Jestem wszystkim, czego człowiek może pragnąć
Bez przekraczania
Prawa swojej natury. (13)

P: Czy możesz opisać cechy osoby, która ma szansę urzeczywistnić Ciebie?

K: [Osoba], 

która rodzi się z tendencjami do Boskości jest nieustraszona i czysta w sercu.

 Wytrwale podąża ścieżką do zjednoczenia z Brahmanem,

 której nauczyły go pisma święte i jego nauczyciel. 

Jest miłosierny. Potrafi kontrolować swoje namiętności. 

 

Regularnie studiuje pisma święte i przestrzega ich wskazówek.

Praktykuje duchowe dyscypliny. 

Jest prostolinijny, prawdomówny i zrównoważony. 

Nikogo nie krzywdzi. Wyrzeka się rzeczy tego świata. 

Ma spokojny umysł i nieskory do złośliwości język.

 Jest miłosierny wobec wszystkich. Nie jest chciwy. 

Jest łagodny i skromny. 

Powstrzymuje się od bezużytecznej aktywności. 

Ma wiarę w siłę swojej wyższej natury. (14)

P: Czy ktoś, kto szuka Boga, kiedykolwiek dochodzi do złego końca?

K: Nikt, kto szuka Brahmana [Boga] nigdy nie dochodzi do złego końca. 

Nawet jeśli człowiek odpadnie od praktyki jogi, 

to i tak zdobędzie niebo czyniących dobre uczynki 

i będzie tam mieszkał przez wiele długich lat.

Po tym czasie odrodzi się w domu czystych i zamożnych rodziców.

 Może nawet narodzić się w rodzinie oświeconych joginów. 

Ale takie narodziny w tym świecie są trudniejsze do uzyskania.

Odzyska on wtedy to duchowe rozeznanie, 

które nabył w poprzednim ciele, 

a więc będzie dążył do doskonałości mocniej niż kiedykolwiek.

 Z powodu swoich praktyk w poprzednim życiu, 

będzie on prowadzony w kierunku zjednoczenia z Brahmanem, 

nawet wbrew sobie.

Człowiek, który raz zapytał o drogę do Brahmana,

 posuwa się dalej aniżeli zwykły wypełniacz rytuałów wedyjskich. 

Poprzez ciężką walkę i oczyszczanie się z wszelkich nieczystości,

 jogin ten będzie stopniowo zmierzał do doskonałości poprzez wiele narodzin,

 by w końcu osiągnąć najwyższy cel. (15)

Dziękuję Ci bardzo, Śri Kryszno. 

Przeczytaj więcej z jego nauk w Bhagavad-Gicie 

(patrz poniżej).
 Download here: 

https://goldenageofgaia.com/wp-content/uploads/2022/01/Bhagavad-Gita-1954.pdf

Steve Beckow

Podobnie jak Steve B.  i ja zaczynałem od Bhagawadgity

Nieomal siłą wcisnął mi  na Nowym  Rynku w Warszawie,

Dopiero za trzecim razem, ktoś gdy chciał 5 zeta za książkę.

 

Nigdy nic tak pięknego nie dostałem za tak marne parę groszy,

Czytałem jeden rozdział przed snem i potem kontemplowałem,

Piłem jak spragniony wody wiedzy, ale dawkując sobie powoli,

Następnego dnia nie mogąc się doczekać wieczornego czytania.


autor blogu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz