„Człowiek jest zwierciadłem wszechświata” napisał van Helmont, „a jego potrójna natura stoi w związku ze wszystkimi rzeczami. "
Stosowane
do człowieka ogólnie, trzy światy odpowiadają trzema głównymi
podziałami jego złożonej natury – duchem, duszą (lub umysłem) i ciałem. W
jego fizycznej konstytucji mają swoją analogię w trzech głównych
ubytkach ciała: duch do piersiowej, dusza (lub umysł) do czaszki, a
ciało do brzucha. Są to trzy główne komnaty Piramidy, a także
symboliczne pomieszczenia, w których otrzymuje się dyplom Wesznego
Ucznia, Fellowcraft i Magister Mason we współczesnej masonerii. Każda z
tych trzech ubytków ciała jest z kolei uważana za podzielone na trzy
części, a wszystkie te razem stanowią dziewięć i ostatecznie zamknięte w
większej jamie jaja aurycznego, tworzą doskonały ludzki dekad, czyli
dziesięć. Z tych ubytków ciała i ich znaczenia Eliphas Levi wskazuje w
swojej Transcendentalnej Magii: „Cokolwiek jest w wielkim świecie, jest
powielane w małym. Stąd mamy trzy ośrodki [analogiczne do ubytków
klasycznych pisarzy] płynnego przyciągania i projekcji – mózg, serce lub
region nadbiodrowy i organ płciowy. „W związku z tym wierzono, że
Trójca w człowieku znajduje się w trzech wielkich jamie ciała: Brahma w
sercu, Wisznu w mózgu i Shiva (której właściwym symbolem jest lingam) w
systemie generatywnym. Każde z tych bóstw ma trzykrotną manifestację –
aspekty twórcze, konserwujące i dezintegracyjne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz